

KOŁO GEOGRAFICZNE – badanie elementów przyrody
Zajęcia realizowane w ramach projektu „Wsparcie kształcenia ogólnego w Gminie Połczyn-Zdrój – Koło z robotyką na Ty” odbywają się raz w tygodniu w dwóch grupach. Głównym celem zajęć jest rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów oraz umiejętność pracy w zespole. Na zajęciach wykorzystywane są różnorodne środki dydaktyczne, które ułatwiają i uatrakcyjniają pracę uczniów. Dzieci tworzą instrukcje poruszania i sterowania obiektem, tworzeniem tras, kolejnością wydawania poleceń, szyfrowaniem wiadomości. Uczestnicy poznali i doskonalą umiejętność posługiwania się językiem programowania Scratch. Uczniowie chętnie uczęszczają na zajęcia.
Zajęcia realizowane w ramach projektu „Wsparcie kształcenia ogólnego w Gminie Połczyn-Zdrój – Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze matematyka” odbywają się raz
w tygodniu. Głównym celem zajęć jest zmniejszenie lub wyrównanie istniejących braków
w wiadomościach i umiejętnościach oraz przezwyciężanie niepowodzeń szkolnych. Na zajęciach wykorzystywane są różnorodne środki dydaktyczne, które ułatwiają i uatrakcyjniają pracę uczniów. Karty pracy, krzyżówki, łamigłówki, układanki oraz programy multimedialne sprzyjają wzmożonej aktywności uczniów i rozbudzają ich pasję poznawczą. Uczestnicy pracują na zajęciach nie tylko indywidualnie, ale również w parach i grupach. Uczniowie chętnie uczęszczają na zajęcia, pracują z dużym zaangażowaniem.
Koło matematyczno-przyrodnicze w klasach starszych. Zajęcia realizowane są zgodnie z planem. Uczniowie z dużym zainteresowaniem uczestniczą w spotkaniach realizowanych często poza terenem szkoły, przygotowują oraz biorą czynny udział w konkursach o tematyce przyrodniczej.
Koło biologiczno-ekologiczne grupa starsza. Zajęcia odbywają się zgodnie z harmonogramem. Uczniowie bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach, szczególnie w tych, które organizowane są poza szkołą: w parku, nad zalewem, czy w szkolnym ogródku. Wspólnie rozbudzamy poczucie odpowiedzialności za nasze najbliższe otoczenie.
KOŁO MATEMATYCZNE
W zajęciach uczestniczy 9 osób. Podczas zajęć uczniowie chętnie pracują wykazując się dużym zaangażowaniem.
Stosowane są różnorodne formy pracy np.: pokazy, obserwacje, prezentacje, gry i zabawy matematyczne, łamigłówki, zagadki, krzyżówki matematyczne wykorzystujące różne metody pracy z uczniem – głównie metody aktywizujące.
W celu utrwalenia realizowanych treści dobierane są interesujące i ciekawe zadania wykorzystujące różne środki dydaktyczne, np.: ciekawostki i łamigłówki matematyczne, rozwiązywane są zadania różnych typów na „rozruszanie głowy”: – szukanie reguł, szyfrogramy, łamigłówki z zapałkami, układanie i rozwiązywanie krzyżówek matematycznych, zagadki matematyczne.
Gra terenowa o tematyce ekologicznej w ramach zajęć projektowych
W ciepły majowy dzień, uczniowie wzięli udział w emocjonującej grze terenowej o tematyce ekologicznej, zorganizowanej z pomocą zaangażowanych rodziców. Wydarzenie miało na celu nie tylko dostarczenie dzieciom rozrywki, ale przede wszystkim edukację na temat ochrony przyrody i odpowiedzialności za środowisko.
Rodzice oraz nauczyciel przyrody, pani Renata Szczepańska, przygotowali różnorodne zadania, które miały uświadomić dzieciom, jak ważna jest ochrona naszej planety. Każda grupa uczniów otrzymała zestaw wskazówek, które prowadziły ich do kolejnych punktów kontrolnych rozlokowanych na terenie parku i nad zalewem. Uczniowie dotarli do ostatniego punktu gry – plaży nad zalewem. Tam czekała na nich niespodzianka przygotowana przez rodziców: pieczenie kiełbasek na ognisku i nagroda dla zwycięzców.
ZAJĘCIA KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNE
Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne odbywają się trzy razy w tygodniu, w trzech grupach, dla każdej grupy po jednej godzinie lekcyjnej tygodniowo. Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju psychofizycznego dziecka w zdobywaniu podstawowych umiejętności: poprawnego pisania, czytania i liczenia. Podczas zajęć wykorzystywane są różnorodne techniki i metody działania. Standardowe karty pracy przeplatane są muzyką, ćwiczeniami fizycznymi, grami planszowymi, malowaniem, układaniem puzzli czy układaniem historyjek obrazkowych. Zajęcia często mają charakter zabawowy. Uczniowie systematycznie uczęszczają na zajęcia. Atmosfera panująca na zajęciach sprzyja większej aktywności dzieci i wzmocnieniu ich wiary we własne siły.
POMOCE DYDAKTYCZNE OTRZYMANE W RAMACH PROJEKTU
-
Zestawy laboratoryjne – pozwalają uczniom na praktyczne eksperymenty w ramach zajęć z chemii, fizyki, geografii i biologii.
-
Materiały wspierające edukację włączającą – w tym pomoce terapeutyczne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, takie jak zestawy sensoryczne czy programy do nauki liczenia.
-
Oprogramowanie edukacyjne – dostosowane do różnych przedmiotów, wspiera kreatywność i rozwój umiejętności analitycznych.
- Liczne gry i plansze edukacyjne – do wykorzystania na zajęciach języków obcych oraz logopedycznych.
- Zestawy do edukacji wczesnoszkolnej – w tym interaktywne zestawy do nauki czytania, pisania i matematyki, a także pomoce wspierające rozwój motoryki małej i umiejętności społecznych
Relacja z realizacji zajęć zewnętrznych
„NIE dla dyskryminacji”, JA to znaczy wiele” oraz „Moja zielona planeta”
W ramach projektu unijnego pn. „Wsparcie kształcenia ogólnego w Gminie Połczyn-Zdrój: dla uczniów szkoły podstawowej zorganizowane zostały zajęcia zewnętrzne poruszające ważne tematy: przeciwdziałanie dyskryminacji, kompetencje społeczne, obywatelskie , przedsiębiorczość i ekologię. Zajęcia odbyły się w przyjaznej i angażującej formie, łącząc naukę z zabawą.
Zajęcia „NIE dla dyskryminacji”. Celem tych zajęć było uwrażliwienie uczniów na problem dyskryminacji, budowanie postawy szacunku i akceptacji wobec różnorodności.
Przebieg:
- Warsztaty integracyjne – Uczniowie brali udział w ćwiczeniach, które pomogły im zrozumieć, czym jest stereotyp i uprzedzenie. Dyskutowaliśmy, jak czują się osoby wykluczane i jak można temu przeciwdziałać.
- Burza mózgów – Dzieci wypisywały skojarzenia związane z tolerancją i różnorodnością, tworząc wspólną „mapę życzliwości”.
- Scenki sytuacyjne – Uczniowie odgrywali krótkie scenki, w których musieli reagować na przejawy dyskryminacji, ćwicząc asertywność i empatię.
Efektem tych zajęć było zrozumienie przez uczniów, że każdy jest inny i ma prawo do szacunku. Zauważyli, że nawet małe gesty mogą wpływać na atmosferę w grupie.
Kolejne zajęcia odbyły się pod nazwą „Moja zielona planeta”
Celem było kształtowanie postaw proekologicznych, uświadomienie wpływu codziennych nawyków na środowisko.
Przebieg:
- Prezentacja multimedialna – Pokazaliśmy uczniom, jak zanieczyszczenia wpływają na przyrodę i jakie są sposoby na ograniczenie odpadów.
- Spacer przyrodniczy – Obserwowaliśmy lokalną przyrodę, rozmawiając o bioróżnorodności i sposobach jej ochrony.
Uczestnicy zadeklarowali chęć wprowadzenia zmian w swoim życiu, np. oszczędzania wody, używania wielorazowych opakowań i dbania o rośliny.
Zajęcia spotkały się z dużym entuzjazmem uczniów. Dzięki interaktywnym metodom udało się przekazać ważne treści w przystępny sposób. Mamy nadzieję, że zdobyta wiedza zaowocuje większą wrażliwością na innych i troską o planetę.