Informacja o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty (2019/2020)
- Podczas egzaminu z każdego przedmiotu każdy zdający siedzi przy osobnym stoliku. Na stoliku mogą znajdować się wyłącznie arkusze egzaminacyjne, materiały i przybory pomocnicze wskazane w komunikacie dyrektora CKE oraz – w przypadku uczniów chorych lub niepełnosprawnych – leki i inne pomoce konieczne ze względu na chorobę lub niepełnosprawność;
- do sali egzaminacyjnej nie można wnosić żadnych urządzeń telekomunikacyjnych, np. telefonów komórkowych, odtwarzaczy mp3, smartwatchy, ani korzystać z nich w tej sali. Złamanie powyższej zasady będzie każdorazowo skutkować unieważnieniem egzaminu z danego przedmiotu;
- w czasie egzaminu zdający mogą opuszczać salę egzaminacyjną w uzasadnionej sytuacji, po uzyskaniu zezwolenia przewodniczącego zespołu nadzorującego i po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się z innymi osobami, poza osobami udzielającymi pomocy medycznej;
- członkowie zespołu nadzorującego nie mogą udzielać zdającym wyjaśnień dotyczących zadań egzaminacyjnych. Nie mogą również w żaden sposób komentować zadań egzaminacyjnych;
- w przypadku:
- stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań egzaminacyjnych lub
- zakłócania przebiegu egzaminu, lub
- wniesienia do sali egzaminacyjnej materiałów lub przyborów pomocniczych niewymienionych w komunikacie dyrektora CKE
egzamin
danego ucznia z danego przedmiotu egzaminacyjnego może
zostać unieważniony.
Unieważnienie egzaminu z danego przedmiotu może nastąpić:
- podczas egzaminu (decyzja przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego), jeżeli uczeń:
- rozwiązuje zadania egzaminacyjne niesamodzielnie,
- wniósł na salę egzaminacyjną jakiekolwiek urządzenie telekomunikacyjne lub korzysta z takiego urządzenia na sali egzaminacyjnej,
- wniósł na salę egzaminacyjną materiały lub przybory niewymienione w komunikacie dyrektora CKE o materiałach i przyborach pomocniczych,
- zakłóca prawidłowy przebieg egzaminu w sposób utrudniający pracę pozostałym uczniom;
- po egzaminie (decyzja dyrektora OKE lub CKE), jeżeli podczas sprawdzania pracy egzaminacyjnej stwierdzono niesamodzielne rozwiązywanie przez ucznia zadania lub zadań zawartych w arkuszu egzaminacyjnym, w szczególności w przypadku stwierdzenia występowania w pracy ucznia jednakowych sformułowań wskazujących na:
- udostępnianie rozwiązań innemu uczniowi,
- korzystanie z rozwiązań dokonanych przez innego ucznia,
- korzystanie podczas egzaminu z niedozwolonych materiałów, np. przepisanie fragmentu pracy z podręcznika lub opracowania, witryny internetowej,
- skopiowaniu fragmentu tekstu zawartego w arkuszu egzaminacyjnym.
Skutki unieważnienia egzaminu z danego przedmiotu:
- w terminie głównym - koniecznością przystąpienia do egzaminu z tego przedmiotu w terminie dodatkowym;
- w terminie dodatkowym - uzyskaniem wyniku "0%" z tego przedmiotu.
Jeżeli
- zdaniem ucznia lub jego rodziców - w trakcie egzaminu nie były
przestrzegane przepisy dotyczące jego przeprowadzenia, uczeń lub
jego rodzice mogą w terminie 2 dni roboczych od dnia egzaminu z
danego przedmiotu zgłosić pisemne zastrzeżenia do dyrektora
okręgowej komisji egzaminacyjnej.
Uczeń lub jego rodzice
mają prawo wglądu do swojej sprawdzonej i ocenionej pracy
egzaminacyjnej, w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora
okręgowej komisji egzaminacyjnej, w ciągu 6 miesięcy od dnia
wydania przez nią zaświadczenia/informacji o szczegółowych
wynikach egzaminu.
Do każdego przedmiotu objętego egzaminem ósmoklasisty został przygotowany informator zawierający opis egzaminu z danego przedmiotu oraz przykładowe zadania egzaminacyjne wraz z rozwiązaniami. Informatory można znaleźć pod tym adresem:
EGZAMIN
ÓSMOKLASISTY
(FORMUŁA OD ROKU SZKOLNEGO 2018/2019)
Egzamin
ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy
uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę.
Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać,
dlatego egzaminu ósmoklasisty nie
można nie zdać.
Egzamin
pełni dwie zasadnicze funkcje:
- określa poziom wykształcenia ogólnego uczniów w zakresie obowiązkowych przedmiotów egzaminacyjnych i zapewnia uczniowi, jego rodzicom, nauczycielom oraz władzom oświatowym informację zwrotną na temat tego poziomu wykształcenia;
- zastępuje egzamin wstępny do szkół ponadpodstawowych, które wykorzystują wyniki egzaminu ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów jako kryteria w procesie rekrutacji, jeżeli liczba kandydatów jest większa niż liczba wolnych miejsc w danej szkole.
Do
egzaminu nie
przystępuje uczeń
posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane
ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu
umiarkowanym lub znacznym lub niepełnosprawności sprzężone, gdy
jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna
w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Z przystąpienia do egzaminu może
być zwolniony
:
- uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone inne niż niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Z wnioskiem o zwolnienie występują rodzice ucznia do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej. Wniosek musi być pozytywnie zaopiniowany przez dyrektora szkoły;
- uczeń, który - ze względu na szczególny przypadek losowy lub zdrowotny - nie mógł przystąpić do egzaminu ani w terminie głównym, ani w terminie dodatkowym;
-
uczeń,
który jest laureatem
lub finalistą olimpiady przedmiotowej
albo laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub
ponadwojewódzkim, organizowanego z zakresu jednego z przedmiotów
objętych egzaminem ósmoklasisty, jest
zwolniony z egzaminu z tego przedmiotu.
Na zaświadczeniu o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty w rubryce danego przedmiotu będzie on miał wpisane słowo - odpowiednio - "zwolniony" lub "zwolniona" oraz maksymalny wynik, tj. "100%" (wynik procentowy) oraz "100" (wynik na skali centylowej).
Pierwszy egzamin (rok szkolny 2018/2019) będzie obejmował:
- język polski;
- matematykę;
- język obcy.
Od roku szkolnego 2021/2022 oprócz języka polskiego, matematyki i języka obcego, uczeń będzie jeszcze zdawał egzamin z dodatkowego przedmiotu. Będzie mógł dokonać wyboru spośród następujących przedmiotów:
- biologia;
- chemia;
- fizyka;
- geografia;
- historia.
Języki obce jakie ósmoklasista ma do wyboru to:
- angielski;
- francuski;
- włoski;
- hiszpański;
- niemiecki;
- rosyjski;
- ukraiński;
przy
czym musi to być język, którego uczeń uczył się w szkole w
ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Egzamin jest
przeprowadzany w dwóch terminach: głównym i dodatkowym.
Termin
główny:
kwiecień.
Termin
dodatkowy:
czerwiec.
Do egzaminu w terminie dodatkowym przystępuje uczeń,
który nie przystąpił do egzaminu w terminie głównym z przyczyn
losowych lub zdrowotnych.
Egzamin
ósmoklasisty będzie przeprowadzany w ciągu 3 dni.
DZIEŃ |
PRZEDMIOT |
CZAS TRWANIA EGZAMINU** |
20 .04. 2020 , godzina 9.00 |
język polski |
120 minut |
21.04. 2020, godzina 9.00 |
matematyka |
100 minut |
20.04.2019 , godzina 9.00 |
język
obcy
|
90
minut
|
*obowiązuje
od roku szkolnego 2021-2022
**czas
trwania egzaminu z poszczególnych przedmiotów może być wydłużony
w przypadku uczniów, którym przysługuje dostosowanie warunków
przeprowadzania egzaminu. Do czasu trwania egzaminu z danego
przedmiotu nie wlicza się czasu przeznaczonego na sprawdzenie przez
ucznia poprawności przeniesienia odpowiedzi na kartę odpowiedzi (5
minut).
Wyniki
egzaminu będą przedstawiane w procentach i na skali centylowej
(odsetek liczby uczniów, - zaokrąglony do liczby całkowitej -
którzy uzyskali z danego przedmiotu wynik taki sam lub niższy niż
dany uczeń).
WAŻNE TERMINY
Do
30 września
Rodzice
ucznia składają dyrektorowi szkoły pisemną deklarację, w której:
- wskazują język obcy nowożytny, z którego uczeń lub słuchacz przystąpi do egzaminu;
- (od 2022 r.) wskazują przedmiot do wyboru, z którego uczeń lub słuchacz przystąpi do egzaminu;
- informują o zamiarze przystąpienia do egzaminu z matematyki (a od 2022 r. również z przedmiotu do wyboru) w języku danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub w języku regionalnym.
Do
ok. 15 stycznia
(3
miesiące przed egzaminem)
Rodzice
ucznia mogą zgłosić dyrektorowi szkoły pisemną informację o
zmianie w deklaracji, którą złożyli do 30 września.
Do
ok. 30 marca (nie
później niż na 2 tygodnie przed egzaminem)
Laureaci i
finaliści olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów
przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim mogą
przekazać do OKE (za pośrednictwem dyrektora szkoły) informację o
zmianie w deklaracji, którą złożyli do 30 września.
Deklaracja dotycząca wyboru języka obcego nowożytnego na egzamin gimnazjalny
Do dnia 30 września 2018r. uczniowie klas trzecich i klas ósmych zobowiązani są do złożenia u wychowawców klas deklaracji dotyczących wyboru języka obcego nowożytnego.
Terminy egzaminów ósmoklasisty
20 kwietnia 2019r. - język polski
21 kwietnia 2019r. - matematyka
22 kwietnia 2019r. - język obcy
DOSTOSOWANIE WARUNKÓW I FORM PRZEPROWADZANIA EGZAMINU DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIÓW
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym:
- uczniowie niepełnosprawni;
- uczniowie niedostosowani społecznie;
- uczniowie zagrożeni niedostosowaniem społecznym;
- osoby niebędące obywatelami polskimi, a korzystające z nauki i opieki w szkołach podstawowych;
przystępują
do egzaminu ósmoklasisty zgodnie z ogólnym harmonogramem i według
obowiązujących wymagań egzaminacyjnych, w
warunkach lub formach dostosowanych do ich potrzeb.
Za
dostosowanie warunków i form przeprowadzania egzaminu do potrzeb
uczniów odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego
(zazwyczaj jest nim dyrektor szkoły).
Związane
z tym działania najczęściej jednak spoczywają na pedagogu
szkolnym. W związku z tym, powinien on bardzo dobrze znać
obowiązujące procedury.
Sposób
dostosowania warunków lub form przeprowadzania egzaminu do potrzeb i
możliwości danego ucznia wskazuje
rada pedagogiczna,
wybierając spośród dostosowań wskazanych w komunikacie dyrektora
CKE.
Komunikat ten jest publikowany do
10 września roku
szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin.
Dokumenty, na podstawie których przysługuje dostosowanie
warunków lub form przeprowadzania egzaminu
DOKUMENT |
GRUPY UCZNIÓW, KTÓRYM PRZYSŁUGUJE DOSTOSOWANIE |
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego |
uczniowie:
|
zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza |
uczniowie:
|
opinia rady pedagogicznej |
uczniowie:
|
opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej |
uczniowie:
|
orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania |
|
Zaświadczenie
o stanie zdrowia lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej
należy przedłożyć dyrektorowi szkoły nie później niż do
15 października.
Jeżeli dokument został wydany po tym terminie - należy go złożyć
niezwłocznie po otrzymaniu.
Dyrektor szkoły lub
upoważniony przez niego nauczyciel ma obowiązek - do
30 września -
poinformować rodziców o możliwych sposobach dostosowania warunków
i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty.
Nie później
niż do
20 listopada dyrektor
szkoły przekazuje
rodzicom ucznia na piśmie informację
o sposobie dostosowania warunków lub form egzaminu przyznanych
uczniowi przez radę pedagogiczną.
Jeżeli konieczność
dostosowania warunków i form egzaminu nastąpiła po 20 listopada –
dyrektor szkoły niezwłocznie zawiadamia rodziców ucznia oraz
dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej o przyznanych przez radę
pedagogiczną dostosowaniach.